Klassrummet med himlen som tak-http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1218908/FULLTEXT05.pdf
Fastén mfl (2029), Utomhuspedagogik- lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet, Studentlitteratur
Brugge, Glantz, Sandell (2002), Friluftslivets pedagogik, Liber förlag
Carlegård (2007), Att lära in engelska ute, Naturskoleföreningen
Dahlgren, Szczepanski(1997), Utomhuspedagogik – boklig bildning och sinnlig erfarenhet, Skapande vetande i Linköping
Ericsson (2002), Lära ute, Friluftsfrämjandet
Ingvar, Eldh (2014), Hjärnkoll på skolan- och varför barn behöver dig för att lära,Natur & Kultur
Gamson Danks (2010), Asphalt to Ecosystems – design Ideas for Schoolyard Transformation, New Village Press
Gärdenfors (2010), Lusten att förstå- om lärande på människans villkor, Natur & Kultur
Hattie (2009), Visible learning: a synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement, Routledge, London
Håkansson, Sundberg (2012), Utmärkt undervisning – framgångsfaktorer i svensk undervisning och internationell belysning, Natur & Kultur
Jordet (2010), Klasserommet utenfor tilpasset opplæring i det utvidet læringsrom,Cappelen Akademisk forlag
Louv, Richard (2005), Last Child in the woods-saving our children from nature-deficit disorder, Algonquin Books of Capel Hill
Lundegård mfl (2004), Utomhusdidaktik, Studentlitteratur
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011, Skolverket
Lättman-Marsh, Wejdmark (2007), Att lära in ute året runt, Naturskoleföreningen
Olsson mfl (2002), Skolgården som klassrum – året runt på Coombes school, Runa förlag
Sandberg (2008), Miljö för lek, lärande och samspel, Studentlitteratur
Sahlgren (2002), Samarbetsinlärning, Runa förlag
Strandberg (2006), Vygostskij i praktiken, Norstedts Akademiska förlag
Åkerblom (1990), Skolträdgårdens ABC, MOVIUM
Åkerblom (2003), Trädgården i skolan – skola i trädgården, MOVIUM